Poniedziałek, 4.05.2020 r.
Temat zajęć: DZIEŃ STRAŻAKA.


Oczekiwane osiągnięcia dziecka:
- uważnie słucha wiersza i wypowiada się na jego temat,
- wzbogaca słownictwo o wyrazy związane z pracą strażaka,
- wie na czym polega praca strażaka i dlaczego jest taka niebezpieczna,
- zna numer telefonu do straży pożarnej,
- wie, jak wezwać pomoc,
- zna podstawowe wyposażenie strażaków i ich strój,
- wykazuje szacunek dla pracy strażaka,

Przebieg zajęć:

1. "Strażacy bohaterzy" - piosenka



2.Odgadywanie zagadek:

,,Nie smok żaden, nie ma pyska,
dymem zionie, iskry ciska, w lesie
pożre krzaki, drzewa,
popiół potem wiatr rozwiewa” (pożar)

,,Kto pracuje w hełmie,
pnie się po drabinie,
kiedy syczy ogień i gdy woda płynie?” (strażak)

Burza mózgów, wypowiedzi dzieci na temat pracy strażaka.

3.Wysłuchanie wiersza W. Broniewskiego „Pożar”.

Gwałtu, rety! Dom się pali!
Już strażacy przyjechali.
Prędko wleźli po drabinie
i stanęli przy kominie.
Polewają sikawkami
ogień, który jest pod nami.
Dym i ogień bucha z dachu,
ale strażak nie zna strachu,
choć gorąco mu okropnie,
wszedł na górę, już jest w oknie
i ratuje dzieci z ognia,
Tak strażacy robią co dnia.
Omówienie treści wiersza: Rodzice proszę zadać dziecku pytania i wysłuchać ich odpowiedzi, a w razie potrzeby wytłumaczyć:
- Co się paliło?
- Co robili strażacy?
- Kogo uratowali strażacy?
- Czy strażacy są odważni?
- Czy każdy może zostać strażakiem?

4. "Skaczemy, biegniemy" - gimnastyka; każdy strażak powinien być sprawny fizycznie; poćwiczcie i wy!
https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

 

5. Oglądanie ilustracji przedstawiających pracę strażaka. Dzieci opowiadają co widzą na obrazkach: strażacy gaszą pożar domu; strażacy ratują ludzi z wypadku; strażacy zdejmują kota z drzewa; strażacy ratują powodzian; strażacy usuwają z jezdni powalone drzewa.

6. „Czego strażacy potrzebują w swojej pracy?”
Nazywanie sprzętów wokół postaci strażaka (ilustracje przedstawiające ubrania i sprzęty), którymi się on posługuje (wóz strażacki, drabina, wąż, hełm, toporek, bosak, gaśnica, piła spalinowa, strój ochronny, aparat oddechowy).
Omówienie wyglądu i sposobu wykorzystania tych sprzętów.

 

KARTA PRACY 137 - pomaluj drabinę i koła wozu strażackiego!

7. Na jaki numer dzwonimy, aby wezwać straż pożarną? Zapoznanie dzieci z numerem 998 oraz 112

 

Co trzeba powiedzieć dzwoniąc do straży pożarnej, aby zgłosić zdarzenie?
- Jakie zdarzenie zgłaszamy,
- Adres zdarzenia,
- Swoje nazwisko i imię,

Dla utrwalenia i zapamiętania numerów alarmowych straży pożarnej:
"Pali się!" - piosenka
https://www.youtube.com/watch?v=yv0YdFZHmgM

"112 - numer alarmowy" - piosenka
https://www.youtube.com/watch?v=R3Qp8KfJSHw

8. "Życzenia dla strażaków w dniu ich święta" - drogie dzieci być może znacie jakiegoś Pana strażaka, może Wasz tatuś, może wujek, dziadek lub sąsiad wykonuje ciężką pracę strażaka; dziś jest dzień kiedy można, a nawet wypada złożyć życzenia i podziękowania za trud niesienia nam wszystkim pomocy w razie potrzeby; możecie wykonać laurkę, pracę plastyczną lub zwyczajnie podziękować naszym bohaterom:)



BĄDŹCIE DZIELNE DROGIE DZIECI !!!


Wtorek, 05.05.2020 r.
Temat zajęć: Co lubią książki? - magiczny kącik


Oczekiwane osiągnięcia dziecka:
- naśladuje ruchem postaci z bajek
- aktywnie uczestniczy w zabawie
- uważnie słucha wypowiedzi innych
- wypowiada się na zadany temat
- rozwija zainteresowanie książką
- uważnie słucha wiersza
- ocenia postawy innych
- wie, że należy sobie wzajemnie pomagać
- maluje farbami, wypełnia kontury obrazka
- z zaangażowaniem słucha czytanych bajek
- opisuje ilustracje w książce

Przebieg zajęć:

1. "Zaczarowane pudełko - postaci z bajek" - zabawa naśladowcza
"Czerwony Kapturek" - kreskówka
https://www.youtube.com/watch?v=xZ62_lzvMO4
Dziecko maszeruje. Na hasło "bajka", zatrzymuje się zwraca twarzą do rodzica, który wskazuje wybraną postać z bajki o Czerwonym Kapturku. Dziecko wykonuje ustalone przed rozpoczęciem zabawy zadania:

•   "wilk" - skrada się
•   "Czerwony Kapturek" - maszeruje w podskokach
•   "babcia" - przechodzi do leżenia na dywanie
•   "leśniczy" - grozi palcem raz lewej, raz prawej ręki.

"Tańcobajki - Taniec Kapturka
https://www.youtube.com/watch?v=mLhL5r1ZsFU

2. "Magiczny kącik" - Drodzy Rodzice pomóżcie dzieciom przygotować kącik książki w Waszym domu; jeśli już taki jest, to wspaniale; usiądźcie z dzieckiem, wybierzcie ulubione książki dziecka i porozmawiajcie o nich, a nieznane - poczytajcie; zapoznajcie dziecko z budową książki i o tym jak z książką należy postępować żeby długo była piękna i służyła dziecku, a kiedyś może jakiemuś młodszemu koledze/koleżance, bo warto z czasem przekazać książeczki komuś młodszemu;)
"Co to jest książka?"
https://www.youtube.com/watch?v=PU2HkdMOBo0

"Jak powstaje książka"
https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q

3. Mądre rady" - uważne wysłuchanie wiersza M. Strzałkowskiej; rozmowa na temat treści; ocena postępowania bohaterek;

                          "Ala i Ola"
Siostry różnią się czasami. Zresztą posłuchajcie sami...
Pokój Ali tak wyglądał, jakby w nim szalałą trąba'
a bałagan taki w szafie, że opisać nie potrafię!
Lecz na oknie - zaskoczenie! - kwiaty piękne, jak marzenie'
wychuchane, wydmuchane' wypieszczone i zadbane!

Pokój Oli, dla odmiany, był calutki posprzątany'
książki ustawione w rządek, wszędzie czystość i porządek.
Lecz na oknie - co za szok!- rząd badyli raził wzrok,
bo w doniczkach, zamiast kwiatów' stał dziwaczny tłum drapaków!

Ala się po głowie drapie: Ja posprzątać nie potrafię!
Biednej Oli rzednie minka: Ja się nie znam na roślinkach!
Siostry się zaczęły głowić, jak to zmienić, co tu zrobić?...
W końcu problem rozwiązały - odtąd sobie pomagały,
Ola - Ali, Ala - Oli, chociaż każda w innej roli.
Do dziś robią to z radością, więc pokoje lśnią czystością,
a w nich kwiatów rośnie mnóstwo, z których każdy jest jak bóstwo.
Rada: Wszelka pomoc i współpraca zawsze bardzo się opłaca.

"Zasady korzystania z książek"
https://www.youtube.com/watch?v=BehV1UbZXaE

4. "Kolorowy świat bajek" - zajęcia plastyczne; malowanie farbami lub kolorowanie kredkami wypełnianie konturów postaci z bajek:

 

"Mini książeczka"
https://www.youtube.com/watch?v=sXR4OxY2TaI

A może z wykonanych kolorowanek ułożycie książeczkę? Zachęcam:)


Środa, 06.05.2020 r.
Temat zajęć: Dziś przyrzekam, obiecuję, każdą książkę uszanuję!


Oczekiwane osiągnięcia dziecka:
- uczestniczy w zabawie
- utrzymuje równowagę
- uważnie słucha poleceń
- porównuje wielkość przedmiotów używając określeń "duży", "mały"
- ocenia postawę bohaterów
- składa przyrzeczenie dotyczące szanowania książek
- maluje farbami
- samodzielnie wykonuje zakładkę do książki
- dba o porządek w swoim otoczeniu

Przebieg zajęć:

1. "Czarodziejska ścieżka" - zabawa równoważna;

"Prawidłowa postawa"
https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8


"Ćwicz z Lulisią"

https://www.youtube.com/watch?v=Tc82wV1jV-4

2."Robimy porządki" - zabawa edukacyjna; porównywanie wielkości prezdmiotów;

- Rodzic rozkłada na podłodze dwie obręcze (można ułożyć z paska bibuły). A pomiędzy nimi umieszcza książki małe i duże (pomieszane).

Podczas muzyki, dziecko swobodnie poruszają się między książkami. Na pauzę w muzyce Rodzic podaje hasło: duże lub małe, a zadaniem dz. jest wybrać odpowiednie książki i ułożyć je w jednej z obręczy, podczas powtórzenia zabawy dz. umieszcza w drugiej pętli pozostałe książki;
- Do tej zabawy będziecie potrzebować kilku książek w różnych rozmiarach. Zadaniem dziecka jest ich układanie od największej do najmniejszej i odwrotnie lub od najcieńszej do najgrubszej;

3. "Szanujemy książki" -uważne wysłuchanie wiersza J. Huszcza; rozmowa na temat jego treści; ocena postawy bohaterów; złożenie przyrzeczenia dotyczącego dbania o książki:

"Skarga książki"
Jestem książką z dużej szafy.
Wszyscy mówią, żem ciekawa,
więc mnie ciągle ktoś pożycza,
lecz nie cieszy mnie ta sława.
Miałam papier bielusieńki,
ślady na nim Florka ręki.
Pozginał Jaś mi rogi,
Julek na mnie kładł pierogi.
Krzyś ze swym zwyczajem zgodnie,
trzymał mnie aż trzy tygodnie.
Narysował na okładce
Staś diabełka, małpkę w klatce.
Anka, Władka siostra mała,
ta mi kartki dwie wyrwała.
Cóż mi z tego, żem ciekawa,
dłużej żyć tak nie potrafię.
Nie będziecie mnie szanować,
to się na klucz zamknę w szafie.

Przyrzeczenie
Dziś przyrzekam, obiecuję, każdą książkę uszanuję.
Na półeczkę ją odłożę, brzegiem, jak należy włożę.
Bez pośpiechu poprzeglądam, nie potargam stron, nim oddam.
Bo przedszkolak każdy wie, z książką w zgodzie żyje się!

4. "Zakładka" - KARTA PRACY; projekt plastyczny - prezent dla książki; wypchnij zakładkę, zagnij wzdłuż przerywanej linii i sklej; z obu stron naklej dowolnie wybrane elementy; Rodzicu pomóż przewlec ozdobne tasiemki:)

5. "Nasze rączki" - zabawa plastyczna; odbijanie na kartce pomalowanych dłoni i nadawanie im różnych kształtów;


Dobrej zabawy Kochani 🙂


Czwartek, 07.05.2020 r.
Temat zajęć: Książka moim przyjacielem.


Oczekiwane osiągnięcia dziecka:
- śpiewa piosenkę
- aktywnie uczestniczy w zabawie
- doskonali poczucie rytmu i umiejętności wokalnych
- wyzwala aktywność ruchową
- odpowiada na pytania
- uważnie słucha poleceń
- uczy się rysować wg podanej instrukcji
- naśladuje emocje za pomocą mimiki

Przebieg zajęć:

1. Piosenka na powitanie:
"Jeden, dwa i trzy" Śpiewające Brzdące
https://www.youtube.com/watch?v=Qxaf_udSzng


2. "Czy to biblioteka?" - rozmowa o bibliotece i odpowiednim zachowaniu:
https://www.youtube.com/watch?v=VkFhIN2xMbk

"Twoja biblioteka"
https://www.youtube.com/watch?v=M29Af2Mhf88


3. "Poczytaj mi tato,poczytaj mi mamo" - zajęcia muzyczne z nauką piosenki
"Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo" - Fasolki
https://www.youtube.com/watch?v=dpI1tJxJ1XQ

1.Chociaż czeka już na mnie zaspana poduszka,
Chociaż misiek zmęczony ziewa ziewa jak smok.
To codziennie wieczorem zanim pójdę do łózka,
Zanim powiem dobranoc biorę książkę do rąk.

Ref:Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo bo w książkach tak wiele się dzieje.
Na przykład gdy czytasz Kubusia Puchatka
Choć znam go to zawsze się śmieje.
Na przykład gdy czytasz Kubusia Puchatka
Choć znam go to zawsze się śmieje.

2.Chociaż mieszka na półce cała masa zabawek,
Chociaż zajęć tysiące proponuje mi brat.
Biorę z półki książeczki,
Na dywanie się kładę,
Godzinami oglądam i powtarzam wciąż tak.

Ref:Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo bo w książkach tak wiele się dzieje.
Na przykład gdy czytasz Kubusia Puchatka
Choć znam go to zawsze się śmieje.
Na przykład gdy czytasz Kubusia Puchatka
Choć znam go to zawsze się śmieje.

4. "Zły humorek" - uważne wysłuchanie wiersza D. Gellner; rozmowa o emocjach i sposobach ich okazywania;
Dla stworzenia odpowiedniego klimatu wiersza proszę Drodzy Rodzice ułożyć kilka książek jedna na drugiej, a na wieży z książek posadźcie wybraną przez dziecko lalkę; wytłumaczcie dziecku, że: Książki mają w sobie niezwykłą, magiczną moc ponieważ mogą opowiadać nam o przeżyciach i emocjach. Dzisiaj poznamy myszkę, która o tych emocjach opowie.
Przeczytajcie proszę dziecku lub wykorzystajcie link poniżej:

Jestem dzisiaj zła jak osa!
Złość mam w oczach i we włosach!
Złość  wyłazi  mi  uszami
I rozmawiać nie chcę z wami!

A dlaczego?
Nie wiem sama
Nie wie tata, nie wie mama…

Tupię nogą, drzwiami trzaskam
I pod włos kocura głaskam.

Jak tupnęłam lewą nogą,
Nadepnęłam psu na ogon.
Nawet go nie przeprosiłam
Taka zła okropnie byłam.

Mysz wyjrzała z mysiej nory:
Co to znowu za humory?
Zawołałam: - Moja sprawa!
Jesteś chyba zbyt ciekawa.
Potrąciłam stół i krzesło,
co mam zrobić, by mi przeszło?!

Wyszłam z domu na podwórze,
Wpakowałam się w kałużę.
Widać, że mi złość nie służy,
Skoro wpadłam do kałuży.
Siedzę w błocie, patrzę wkoło,
Wcale nie jest mi wesoło…

Nagle co to?
Ktoś przystaje
Patrzcie! Rękę mi podaje!
To ktoś mały, tam ktoś duży -
Wyciągają mnie z kałuży.
Przyszedł pies i siadł koło mnie
Kocur się przytulił do mnie,
Mysz podała mi chusteczkę:
Pobrudziłaś się troszeczkę!
Widzę, że się pobrudziłam,
Ale za to złość zgubiłam
Pewnie w błocie gdzieś została.
Nie będę jej szukała!

https://www.youtube.com/watch?v=2ZiqVi5muTE

Oby na Waszych buźkach zawsze była tylko radość moje drogie Maleństwa 🙂


Piątek, 08.05.2020 r.
Temat zajęć: W bibliotece


Oczekiwane osiągnięcia dziecka:
- wspina się na palce
- rozumie określenia "wysoko", "nisko"
- posługuje się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni
- uważnie słucha poleceń
- wie, gdzie można wypożyczyć książkę
- wie, jak zachować się w bibliotece
- uczy się rysować wg podanej instrukcji

Przebieg zajęć:

1. "Taniec połamaniec"- zabawa ruchowa; rozwijanie sprawności fizycznej;
https://www.youtube.com/watch?v=RrsdZz3wkCo

Odpocznij i odetchnij:

2. "Magiczna książeczka" - zabawa matematyczna; utrwalanie pojęć dotyczących położenia w przestrzeni
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat ilustracji określając, gdzie znajdują się poszczególne elementy względem innych (np. Dom znajduje się na środku obrazka. Nad domem świeci słońce. Część słońca jest za chmurą. Chmura zasłania słońce. Po prawej stronie domu rośnie drzewo. Pod drzewem po jego lewej stronie leży jabłko. Jabłko leży po prawej stronie domu, między domem a drzewem. Z lewej strony domu rośnie kwiatek. Na kwiatku siedzi motyl.). Następnie dorosły zadaje dziecku pytania dotyczące położenia poszczególnych elementów w przestrzeni (np. Gdzie jest motyl? Gdzie rośnie drzewo? itd.)

Kolejnym krokiem jest pomalowanie przez dziecko poszczególnych elementów obrazka z zał. nr 1, wycięcie ich po liniach i ułożenie na kartce zgodnie z poleceniem dorosłego. Przyklejając każdy element dziecko powinno jeszcze raz stosować określenia położenia przedmiotów (np. ptak leci nad drzewem).

 

KARTA PRACY 133 - opisz położenie książek i otocz pętlami te książki, które leżą na krzesłach

3. "Wysoko - nisko" - zabawa ruchowa;
dziecko spaceruje przy muzyce (dowolnej) z książką w ręce; na hasło: Wysoko! staje na palcach, naśladując odkładanie książki na półkę; na hasło: Nisko! kładzie książkę na podłodze, kucając przy tym; zabawę powtarzamy; albo inna zabawa na linku poniżej:
"Ręce do góry"
https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A

 

 

4. "Odwiedzamy bibliotekę" - poznajemy zasady zachowania w bibliotece;

 

8 MAJA - ŚWIĘTO BIBLIOTEKARZY I BIBLIOTEK!!!
KOCHANE MALUSZKI Z OKAZJI DZISIEJSZEGO ŚWIĘTA CHOĆ NIE MOŻEMY ICH ODWIEDZIĆ,
TO PROPONUJĘ WSPOMNIJMY NASZE DROGIE PANIE - MARIOLĘ I AGNIESZKĘ, KTÓRE PRACUJĄ
W BIBLIOTECE TUŻ PRZY NASZYM KOCHANYM PRZEDSZKOLU I ZŁÓŻMY IM ŻYCZENIA 🙂


WYKONAJ POSTACI Z BAJKI:


POWODZENIA 🙂


Poniedziałek, 11.05.2020 r.
Temat zajęć: A ja rosnę i rosnę.


Oczekiwane osiągnięcia dziecka:
- uczestniczy w zabawie ruchowej
- rozpoznaje nazywa zawody
- wypowiada się na dany temat
- uważnie słucha czytanego tekstu
- odpowiada na pytania dotyczące opowiadania
- ustala kolejność etapów rozwoju człowieka
- wie, co wpływa na nasz wzrost
- wzbogaca słownictwo
- klasyfikuje przedmioty
- uważnie słucha wiersza
- poznaje zawód aktora

Przebieg zajęć:

1. "Duży skok - mały skok" - zabawa słuchowo-ruchowa
https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

"Rzepka" - inscenizacja
https://www.youtube.com/watch?v=RKYh_QDf_mc

2. "Kim będę, jak dorosnę" - zabawa naśladowcza; proszę obejrzeć ilustracje, a następnie chętne dziecko niech zaprezentuje ruchem wybrany zawód, a Rodzic postara się odgadnąć:

3. "I ja też urosnę" - uważne wysłuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego i rozmowa na temat jego treści:

W nocy padał deszcz.
- Spójrz, Uszatku - powiedziała Zosia - jak wszystko wyrosło po deszczu. Rzodkiewka na grządce, trawy i chwasty...Uszatek przyglądał się trawkom, dziwił się i kręcił głową. A potem fikał na trawie koziołki. Nie zauważył, jak nadpłynęła chmura i zakryła słońce. Dopiero gdy lunął rzęsisty deszcz, Uszatek zerwał się na równe nogi i chciał biec do domu. Ale pomyślał: "Pada deszcz, znów wszystko będzie rosnąć. To i ja urosnę po deszczu. Postoję na dworze. Chciałbym być taki Duży Niedźwiedź z lasu...". Stanął niedźwiadek na środku trawnika. 
- Rech, rech, rech - usłyszał koło siebie.
"To zielona żabka - pomyślał. - Ona chce też urosnąć...".
Majowy deszcz trwał krótko. Błysnęło słońce, zaświergotały ptaki, zalśniły na liściach srebrne kropelki. Miś stanął na czubkach łapek i zawołał:
- Zosiu, Zosiu ja urosłem!
-Rech, rech, rech! - zaśmiała się żabka. - Jaki Ty jesteś śmieszny, Misiu! Wcale nie urosłeś, za to strasznie zmokłeś...

Proszę zapytać dziecko:
- Dlaczego rzodkiewka, trawa i chwasty urosły na grządce?
- Co zrobił Uszatek, kiedy zaczął padać deszcz?
- Czy Uszatek urósł na deszczu?
- Co rośnie dzięki deszczowi?

 

4. "Jak rośniemy?" - zabawa edukacyjna; ustalenie kolejności etapów rozwoju człowieka; prezentujemy dziecku ilustracje przedstawiające różne etapy rozwoju człowieka: noworodek, niemowlę, przedszkolak, uczeń, młodzież, dorosły, a następnie omawiamy je w odpowiedniej kolejności i zadajemy dziecku pytania:
- Dlaczego rośniemy?
- Co wpływa na nasz wzrost?
- Czego uczymy się wraz z wiekiem?


5. "A ja rosnę i rosnę" - zabawa naśladowcza;
włączamy dziecku muzykę w trakcie której porusza się swobodnie; ustalamy, że na hasło dziecko będzie się poruszało w inny sposób, np: na hasło - Niemowlę! - dziecko raczkuje; na hasło - Przedszkolak! - maszeruje w podskokach; na hasło - Uczeń! - idzie naśladując dźwiganie plecaka;
"A ja rosnę i rosnę" - Fasolki
https://www.youtube.com/watch?v=xRnb35yIsAI

6. "Duży miś - mały miś" - zabawa matematyczna; porównywanie wielkości przedmiotów; wskazujemy dziecku różnice między małym a dużym przedmiotem tego samego rodzaju;


Miłej zabawy 😉


Wtorek, 12.05.2020 r.
Temat zajęć: A może zostanę lekarzem?


Oczekiwane osiągnięcia dziecka:
- określa swoje samopoczucie
- wzbogaca swój zasób słownictwa
- rozwija wyobraźnię techniczną
- rozumie pojęcia "wysoki - niski"
- doskonali spostrzegawczość wzrokową
- poprawnie nazywa atrybuty lekarza
- uważnie słucha czytanego wiersza
- zna numer alarmowy
- doskonali pamięć wzrokową
- śpiewa piosenki z przedszkolnego repertuaru

Przebieg zajęć:

1. "Wysokie - niskie" - zabawa konstrukcyjna; układanie jak najwyższej wieży z klocków; zanim zaczniecie budowę wieży popatrzcie, posłuchajcie i powtarzajcie:

"Dźwięki wysokie i niskie w podskokach"
https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU


2. "Jak się dzisiaj czujesz?" - określanie swojego samopoczucia;


3. "Do lekarza" - zabawa edukacyjna; zapoznanie z zawodem lekarza; uważne wysłuchanie wiersza Piotra F. Nalepy:
Lekarz
Gdy choroba już dopadnie lekarz zbada Cię dokładnie.
W gardło zajrzy i obsłucha, zerknie w nosek i do ucha.
Po czym Ci zapewne powie, jak choroba Twa się zowie.

To on leki przypisuje, kiedy zdrowie nam szwankuje.
To on leczy nas i radzi, co nam sprzyja, a co wadzi.
Co jest zdrowe, a co nie powie nam , bo o tym wie!
Jeśli więc jesteśmy chorzy, to pomogą nam doktorzy.


4. "Numer alarmowy" - wprowadzenie numeru alarmowego;
prezentujemy dziecku numer na pogotowie ratunkowe (999), a następnie numer alarmowy (112); zachęcam do zapamiętania go w następujący sposób:
Jedne usta (wskazujemy palcem na usta)
Jeden nos (dotykamy nosa)
Dwoje oczu (wskazujemy dwoje oczu jednocześnie)
To jeden, jeden, dwa (pokazujemy dwa razy palec wskazujący i raz oba palce wskazujące)


5. "Zdrowym być" - nauka piosenki; zwrócenie uwagi na zawarty w piosence przekaz (dbamy o zdrowie):

"Piramida żywienia" - Gang Świeżaków

"Zdrowia smaki" - Centrum Uśmiechu
https://www.youtube.com/watch?v=IJz95lzBqy8

ZDROWIA SMAKI - Centrum Uśmiechu
muz. Sławomir Szudrowicz, sł. Jerzy Delwo
(podkład muzyczny)
Zdrowia smaki dla chłopaka
Zdrowia smaki dla dziewczyny
Jedz owoce i warzywa
Dumny bądź z wesołej miny
Dobry nastrój cię polubi
Będzie z tobą przez cały dzień
Jeśli rano na śniadaniu 
Witaminy zjawią się
Ref.:
Jedz owoce, mleko pij
Biegnij w kolorowe dni
Jedz owoce, mleko pij
W kolorowe biegnij dni...

 

 

Trzymajcie się zdrowo Kochane "Maleństwa" 🙂


Środa, 13.05.2020 r.
Temat zajęć: A może zostanę strażakiem?


Oczekiwane osiągnięcia dziecka:
- wykonuje ćwiczenia ruchowe zgodnie z rymowanką
- określa swoje samopoczucie
- doskonali umiejętności wokalne
- uwrażliwia się na budowę utworu
- rozwija wyobraźnię muzyczną
- wie, na czym polega praca strażaka
- uważnie słucha
- wie, że ogień może być niebezpieczny
- maluje palcem po śladzie
- uczestniczy w zabawie ruchowej

Przebieg zajęć: 

1. "Gimnastyka" - zabawa ruchowa; reagowanie ruchem na treść rymowanki;
GIMNASTYKA
Co dzień rano nasza mama z hukiem okno nam otwiera
i okrzykiem budzi wszystkich: - Gimnastyka będzie teraz!   (marsz w miejscu z wysoko uniesionymi kolanami)

Rączki w górę i na boki, trzy przysiady, dwa podskoki,
wdech i wydech, cztery skłony i pajacyk roztańczony.   (ćwiczenia zgodnie z treścią rymowanki)

Jeszcze uśmiech do słoneczka i poranna szklanka mleczka.  (uśmiech szeroki i gest picia ze szklanki)

Potem wszyscy przez dzień cały humor mają doskonały. (wesołe wysokie podskoki)

"Jarzynowa gimnastyka"
https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs

2. "Jak się dzisiaj czujesz?" - zabawa integracyjna; zabawy przeciw złości – gra mimiczna z wykorzystaniem lusterek. Dziecko siada przed lustrem, Rodzic ostrzega o bezpiecznym posługiwaniu się i prosi, aby dziecko pokazało miną, jak się czuje kiedy:
− „Dostałeś/aś  prezent”
− Szybko biegłeś/aś, nieostrożnie i przewróciłeś/aś się.
− Koleżanka zniszczyła Ci twój obrazek.
− Kolega chcę się z Tobą pobawić a Ty nie chcesz.
− Kolega przeszkadza Ci w zabawie.

− Pokaż jaki/a jesteś zły/a.
− Jak wyglądasz kiedy się uśmiechasz.
− Jaką masz minę kiedy jesteś smutny/a.


3." Kiedy będę duży..." - zajęcia muzyczne z nauką piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=fVKEhOTTS5w

1. Jedzie, jedzie straż pożarna
Ogień będzie gasić
Jedzie, jedzie straż pożarna
To strażacy nasi

Ref: Kiedy będę duży
Zostanę strażakiem
Bo jestem odważnym
I silnym chłopakiem! / x2

Eoooo, eoooo, eoooo, eoooo!
Eoooo, eoooo, eoooo, eoooo!

2. Strażak ognia się nie boi
Każdemu pomoże
Po drabinie szybko biega
Chyba wszystko może

Ref: Kiedy będę duży
Zostanę strażakiem
Bo jestem odważnym
I silnym chłopakiem! / x2

3. Straż ugasi każdy pożar
Kotka zdejmie z drzewa
Do wypadku też pojedzie
Jeśli będzie trzeba

Ref: Kiedy będę duży

"Strażak"

https://www.youtube.com/watch?v=1XeTVLcZ0Is

4. "Strażak" - uważne słuchanie wiersza Piotra F. Nalepy; rozmowa na temat pracy strażaka; przypomnienie numeru alarmowego, oglądanie ilustracji atrybutów strażackich

STRAŻAK
Kiedy pożar gdzieś wybucha, trzeba wezwać tego zucha,
który został przeszkolony, jak ma ogień być gaszony.

A to nie jest łatwa sprawa, z ogniem przecież nie zabawa.
Strażak, cho zabezpieczony, sam też bywa osmolony.

Gdy zaś się nie pali wcale, także pędzi na sygnale.
Czy wypadek, czy zalanie,wnet na miejscu strażak stanie.



5. Masaż metodą ruchu rozwijającego Weroniki Sherbone; dziecko szuka sobie pary; na plecach drugiej osoby „rysuje” treść recytowanego  wierszyka:
Stolarz młotkiem puka (stukanie pięścią)
Lekarz w plecy stuka (delikatne pukanie palcami)
Kucharz w garnku miesza (koliste ruchy płaską dłonią lub pięścią)
Praczka pranie wiesza (delikatne szczypanie)
Rolnik grabi siano (grabienie palcami obu rąk z góry na dół)
Muzyk gra co rano (naśladowanie ruchów pianisty)
I ja też pracuję (wskazanie na siebie)
Obrazek rysuję (dowolny rysunek palcami na plecach partnera)

6. "Wóz strażacki" - praca plastyczno-techniczna;

 

MIŁEJ ZABAWY 🙂


Czwartek, 13.05.2020 r.
Temat zajęć: Pan policjant porządku pilnuje!


Oczekiwane osiągnięcia dziecka:
- określa swoje samopoczucie
- uczestniczy w zabawie ruchowej
- rozwiązuje zagadkę
- wypowiada się na temat ilustracji
- wie, na czym polega praca policjanta
- zna wybrane zawody
- doskonali motorykę małą
- naśladuje ruchem wskazany zawód

Przebieg zajęć:

1. "Kto potrafi tak jak ja?" - zabawa naśladowcza:

"Muzyczne stop!" - Śpiewające Brzdące
https://www.youtube.com/watch?v=dqk_IongIzI
" Pojęcia prawo, lewo" - Zabawa paluszkowa kształtująca orientację w przestrzeni
https://www.youtube.com/watch?v=MQReD1Ld1a0

2. "Zagadka" - wysłuchanie i rozwiązanie zagadki; pogadanka na temat pracy policjanta; oglądanie ilustracji z atrybutami pracy policjanta; wskazywanie, w jakich sytuacjach wykorzystuje się dane przedmioty: kajdanki, gwizdek, lizak policyjny:
ZAGADKA
KTO NA SKRZYŻOWANIU BEZ OBAWY STAJE,
BO RĘKĄ ZATRZYMA AUTA I TRAMWAJE?    ( Pan policjant)

"Halo, panie policjancie" - Śpiewające Brzdące
https://www.youtube.com/watch?v=2sk-r_j0vGc

3. " Kto to?" - rozmowa na temat ilustracji, nazywanie przedstawicieli zawodów i przedmiotów potrzebnych im w pracy; łączenie w pary osób i ich narzędzi pracy - KARTA PRACY 135



4. " 112 i 997" zabawa plastyczna:
"112 - numer alarmowy" - Śpiewające Brzdące
https://www.youtube.com/watch?v=R3Qp8KfJSHw

 

Pamiętajmy, że jest wiele zawodów do wykonywania i każdy z nich może być interesujący i bardzo ciekawy. Każdy człowiek potrafi pracować inaczej i nie wszyscy nadajemy się do tych samych zadań. Jednak od zawsze prawdziwymi bohaterami i stróżami są lekarze, strażacy i policjanci, którzy każdego dnia dbają o bezpieczeństwo nas wszystkich, więc przedstawiciele tych zawodów zasługują na szczególny szacunek i uznanie. Z pewnością w przyszłości i Wy staniecie się kimś szczególnym Drogie Maleństwa 🙂


Piątek, 14.05.2020 r.
Temat zajęć: A może będzie właśnie tak...


Oczekiwane osiągnięcia dziecka:
- uczestniczy w zabawie
- utrwala znajomość zwrotów grzecznościowych
- wie, kiedy należy stosować zwroty grzecznościowe
- uważnie słucha wiersza
- wypowiada się na temat utworu
- relaksuje się przy muzyce
- zna wybrane zawody
- mówi o swoich marzeniach
- dobiera obrazki w pary

Przebieg zajęć:

1. "Magiczne słowa" - uważne wysłuchanie wiersza K. Klich, rozmowa na temat zwrotów grzecznościowych i okoliczności, w jakich należy je stosować, nauka wiersza:
MAGICZNE SŁOWA
Jeśli bardzo chcesz czarować, musisz znać magiczne słowa.
Proszę - oto pierwsze z nich, co otwiera wszystkie drzwi.

Przepraszam - drugie ważne słowo, sprawia, że uśmiech wraca na nowo.
I dziękuję - słowo trzecie, po nim cudownie jest na świecie.

Proszę, przepraszam i dziękuję, to najważniejsze słowa.
Musisz je ćwiczyć co dzień wytrwale, by nimi zaczarować (...).

"Magiczne słowa" - piosenka
https://www.youtube.com/watch?v=Iz_VSfa_VaE


2. "Zgadnij, kim jestem" - zabawa naśladowcza; Drodzy Rodzice bardzo proszę zapoznać dziecko z wierszykami o zawodach, a następnie włączyć zagadki aby dziecko spróbowało odgadnąć zawody, o których mowa (do wykorzystania podane linki); na koniec pokażcie dziecku ilustracje, wskażcie wybrany zawód, a dziecko niech spróbuje ruchem czy gestami pokazać co wykonuje dana osoba w wybranym zawodzie:
"Zawody" - wierszyki
https://www.youtube.com/watch?v=U5yUDJqejyU

"Zawody" - zagadki
https://www.youtube.com/watch?v=hjDKoBQYr7U

 

3. "Wyobraźnia" - uważne słuchanie wiersza K. Klich; rozmowa na temat jego treści; zachęcanie dziecka do relaksu przy muzyce (link poniżej) i wyobrażenia sobie, kim chce zostać, co chce robić; opowiadanie o marzeniach:
"Motyle" - muzyka relaksacyjna
https://www.youtube.com/watch?v=YskTSORQnNY

Szkoda, że nie mam tak jak motylek
pary skrzydełek w kolorach tęczy.
Wtedy bym mogła chociaż przez chwilę
Latać i nóżek swoich nie męczyć.
Mogłabym jeszcze na wielkiej łące
Pełnej stokrotek, maków, bławatków
Tańczyć walczyka razem ze słońcem
I odpoczywać na wonnym kwiatku.
Albo się uczyć od pana Świerszcza
Gry na malutkich zielonych skrzypkach.
Potem dać koncert pani Biedronce,
Tej co ma domek zrobiony z grzybka.
Szkoda, że nie mam tak jak motylek
W kolorach tęczy pary skrzydełek,
Ale na szczęście mam wyobraźnię,
Co może zdziałać naprawdę wiele.
Wystarczy tylko, że zamknę oczy,
Wnet na zielonej znajdę się łące.
Świerszcz ze skrzypcami zaraz tu wskoczy
I razem damy wspaniały koncert.
Ze słonkiem walca zatańczę w parze
I zrobię wszystko, czego zapragnę.
Spełnię najskrytsze ze swoich marzeń
No bo od czego mam wyobraźnię?

4. "Gummi Miś" - zabawa ruchowa; wiem, że przepadacie "Maluszki" za tą piosenką, więc dziś taka niespodzianka... potańczcie wesoło 🙂
 "Gummi Miś" - taniec dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?time_continue=32&v=oGJg1RSOof4&feature=emb_logo


Poniedziałek, 18.05.2020 r.
Temat zajęć: W moim domu.


Oczekiwane osiągnięcia dziecka:
- porusza się przy muzyce
- uczestniczy w zabawie ruchowej
- doskonali umiejętność wypowiadania się
- wzbogaca słownictwo
- klasyfikuje przedmioty wg określonego kryterium
- uważnie słucha
- doskonali sprawność manualną
- nazywa członków rodziny
- opowiada o swojej rodzinie
- sprawnie liczy
- doskonali orientację przestrzenną
- doskonali umiejętność wycinania
- układa dom z figur geometrycznych
- wciela się w role

Przebieg zajęć:

Dzień dobry. Drogie dzieci popatrzcie na poniższe ilustracje/fotografie i postarajcie się odgadnąć o czym w tym tygodniu będziemy się  uczyć, bawić i opowiadać ? Tak! Z pewnością każdy zgadł, że tematem nr jeden będzie teraz RODZINA, czyli osoby najważniejsze, najukochańsze, te które są zawsze blisko i z którymi jest nam najlepiej 🙂



Jak razem się nazywa:
babcia i prababcia siwa,
dziadek szpakowaty i dzieci
– obok mamy i taty?   (rodzina)

Kto nas kocha tak jak nikt
i ochrania całym sercem?
I do kogo można przyjść
z każdym smutkiem jak najprędzej?   (mama)

Łatwą tu zagadkę mamy:
kim jest dla was mama mamy?   (babcia)

Nie każdy jest siwy,
nie każdy wąsaty,
lecz każdy jest tatą
mamy albo taty.   (dziadek)

Oto niezwykle łatwa zagadka.
Kim jest dla Ciebie syn Twego dziadka?   (tata)

Jest córką mamy i taty,
bawi się lalkami, nie samochodami,
jest starsza lub młodsza.
To moja kochana …    (siostra)

Syn mojej mamy to istny chwat.
Niczego się nie boi. Kto to? To mój...   (brat)

1. "Kolorowa rodzinka" - Zabawa muzyczno – ruchowa „ Przytul rodzica”- dzieci poruszają się przy muzyce, na sygnał (np. klaśnięcie), witają się różnymi częściami ciała z rodzicami np. noskami, plecami, kolankami itp.

"Bałwankowa rodzina"
https://www.youtube.com/watch?v=0U8mxOZrd4M

"Paluszkowa rodzina"

2. "Dom" - rozmowa na podstawie ilustracji; nazywanie pomieszczeń w domu czy mieszkaniu; dopasowywanie sprzętów do określonych pomieszczeń:



3. "Moi najbliżsi" - rozmowa na podstawie ilustracji drzewa genealogicznego i własnych fotografii; opowiadanie o tym:     Kim są osoby na fotografiach? Jak się nazywają? Kiedy zostały zrobione zdjęcia?; przeliczanie osób na zdjęciach; wskazywanie najmłodszych i najstarszych członków rodziny; zachęcam do stworzenia własnego drzewa genealogicznego:)



Zabawa słowna - kończenie rozpoczętych przez Rodzica zdań:
- Moi rodzice są kochani, bo...
- Lubię być w domu, bo...
- Pomagam rodzicom w ...
- Moja mama, tata najbardziej lubi...

4. "Droga do domu" - zabawa doskonaląca orientację w przestrzeni; poruszanie się wg poleceń, np. do góry, do dołu, w bok:

 

Ściskam Was mocno 🙂


Wtorek, 19.05.2020 r.
Temat zajęć: Z mamą i tatą wesoło spędzam czas!


Oczekiwane osiągnięcia dziecka:
- uważnie słucha
- doskonali sprawność manualną
- uczestniczy w zabawie ruchowej
- nazywa członków rodziny
- wzbogaca słownik
- uważnie słucha i odpowiada na pytania
- opowiada o ulubionych formach spędzania czasu z rodziną
- rozwiązuje zagadkę
- doskonali poczucie rytmu i pulsu

Przebieg zajęć:

1. "Spacer z mamą, spacer z tatą" - opowiastka ruchowa:

- Na dworze jest ładna pogoda. Świeci słońce i wieje ciepły wietrzyk. Mamusia, tatuś i ich dzieci idą na spacer do parku - dziecko maszeruje z Rodzicami.
- Podczas spaceru słuchają jak śpiewają ptaki - zatrzymują się, spoglądają w górę, nasłuchują.
- Postanowili zjeść lody - naśladują lizanie lodów.
- Kiedy tak spacerowali, rozbolały ich nogi i postanowili odpocząć. Usiedli na ławce. Wtedy przybiegła do nich wiewiórka. Dzieci dały jej orzeszki - wszyscy przechodzą do przysiadu i naśladują wiewiórki jedzące orzechy.

"Buziak" - Śpiewające Brzdące
https://www.youtube.com/watch?v=b-ECatfl-8U

Tekst piosenki:1. Co dzień na policzku

Od samego rana
Mam od mamy prezent
Miłego buziaka

Ref: Buzi, buzi, buźki
Wesołe cmokuśki
Każdy bardzo lubi
Dostawać całuski / x2

2. Chodzę z mym buziakiem
Chodzę przez dzień cały
I się bardzo cieszę
Bo mam go od mamy

Ref: Buzi, buzi, buźki

3. Dziś będzie odwrotnie
Bo jest święto mamy
Tak więc my mamusi
Buziaka dziś damy
Ref: Buzi, buzi, buźki

Wesołe cmokuśki
Każdy bardzo lubi
Dostawać całuski / x2

2. "Czas z tatą" - słuchanie opowiadania M. Górnej; wypowiadanie się na temat treści utworu; wymienianie zabaw, w które lubimy się bawić z najbliższymi: mamą, tatą, babcią, dziadkiem;
 Kochani rodzice przeczytajcie swoim pociechom opowiadanie !

"Czas z tatą"
Przepadam za zabawami z tatą! Ale nie zawsze tak było. Nie żebym nie lubił się z nim bawić, po prostu większość czasu spędzałem mamą i Zosią. Ostatnio jednak bardzo się to zmieniło. Mam coraz więcej takich spraw, od których specjalistą jest właśnie tata, a Zosia mówi, że mamy wspólne męskie sprawy. Niedawno tata kupił audiobook i wspólnie go słuchaliśmy. Ale było przyjemnie! A potem razem lepiliśmy z modeliny figurkę głównego bohatera. Ponieważ mieliśmy jeszcze trochę czasu do kolacji, postanowiliśmy go wykorzystać na przygotowanie masek z brystolu, które później dokładnie pomalowaliśmy na różne kolory. Gdybyście mogli zobaczyć miny mamy i Zosi na nasz widok! A dzisiaj tata wymyślił jeszcze inne zajęcie. Z wielkiej torby wyjął listewki, młotek, gwoździe i miałem zgadywać, co będziemy robili. Zosia zaraz zawołała, że wie, ale nie zdradziła się ani słowem, żeby mi nie psuć zabawy. Długo nie mogłem się domyślić i dopiero gdy zobaczyłem, że z dwóch zbitych listewek powstał daszek, uderzyłem się ręką w czoło: – Karmnik! – Nagle mnie oświeciło. Od razu zacząłem podawać tacie gwoździe, a nawet próbowałem szlifować listewki papierem ściernym. Do naszego karmnika nasypaliśmy ziarna słonecznika i umocowaliśmy za oknem. Po pięciu minutach zleciała się do niego cała chmara pięknych skrzydlatych amatorów ziarenek. Teraz w naszym domu nie marnuje się ani okruszek, bo karmnik jest oblegany przez ptactwo różnych gatunków. Zosia fotografuje je swoim aparatem, a ja nie mogę się już doczekać kolejnych zabaw z tatą.

3. "Latawiec" -  rozwiązanie zagadki; po wysłuchaniu opowiadania proponuje zrobić wspólnie z tatą może nie karmnik bo zima się skończyła a:………………………Rozwiążcie zagadkę:

Gdy wiatr wieje – wtedy lata,
Może zrobić ci go tata.
Dwa patyczki, papier, żyłka,
W niebo frunie w sekund kilka    
 
(latawiec)

Zabawy z latawcem na wiosenne dni to super sprawa. Do dzieła!

Jak zrobić latawiec - to propozycje;

https://www.youtube.com/watch?v=jYUatTmjf9E    https://www.youtube.com/watch?v=3viwlRkfhpo

4. "Zajęcia muzyczne" - zabawa z muzyką w domu:

https://www.youtube.com/watch?v=4tZK3mNaOJE

5. "Latawiec dla mamy" - zabawy plastyczne z elementami matematyki; doklejanie i przeliczanie kokardek na latawcu; kolorowanie baloników wg kodu; rysowanie po śladzie;

Pa, pa, pa 🙂


Środa, 20.05.2020 r.
Temat zajęć: Z mamą i tatą wesoło spędzam czas!


Oczekiwane osiągnięcia dziecka:
- aktywnie uczestniczy w zabawie
- czerpie radość z zabawy
- doskonali zmysł słuchu, rozpoznaje odgłosy
- uważnie słucha
- odpowiada na pytania
- doskonali umiejętność wypowiadania się
- doskonali pamięć wzrokową
- doskonali małą motorykę

Przebieg zajęć:

1. "Czyje to głosy" - zabawa słuchowa; rozpoznawanie głosów zwierząt; dzisiaj przyszedł czas na zabawy z rodzeństwem; jeśli to możliwe pobawcie się z bratem, z siostrą albo z rodzicami w odgadywanie odgłosów zwierząt; najpierw obejrzyjcie filmik a potem wybrana osoba zamyka oczy i zgaduje:
"Odgłosy zwierząt"
https://www.youtube.com/watch?v=hNSYN4ZHMOU

"Idziemy do zoo" - piosenka
https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM



2. "Starszy brat" - słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej; rozmowa na temat treści utworu; wyjaśnienie słów: rodzeństwo, jedynaczka, jedynak; odpowiadanie na pytania: Kto ma rodzeństwo? Jaka jest Twoja siostra/Twój brat? Co lubisz robić z rodzeństwem? Czy dobrze jest mieć rodzeństwo?

Starszy brat

Jak ja chciałbym mieć starszego brata. Mam co prawda starszą siostrę, ale to nie to samo. Starszy brat to dopiero jest coś i najlepiej, żeby był taki jak brat Jaśka. Jego brat ma na imię Sebastian, ale Jasiek może mówić na niego Seba. Seba zawsze nosi pod pachą deskorolkę i w każdej wolnej chwili jeździ na niej jak na hulajnodze. Jak przystało na deskorolkowca ma czapkę z daszkiem i spodnie, które w kroku jakoś dziwnie mu zwisają. Wygląda to tak, jakby pod nimi miał ogromną pieluchę. Myślę, że gdybym włożył spodnie taty, wyglądałbym bardzo podobnie. Seba codziennie odprowadza Jaśka do przedszkola. W szatni Jasiek musi radzić sobie sam, bo Seba nie wypuszcza z rąk swojej deskorolki. Poza tym cały czas dziwnie się wygina, trzęsie głową i przytupuje. A wszystko dlatego, że bez przerwy słucha muzyki. W uszach ma malutkie słuchawki, w których coś dudni, a on sobie podryguje do rytmu. Kiedy Jasiek jest już przebrany i gotowy, jego brat mówi:

– No to nara, młody – i na pożegnanie przybija mu piątkę. Potem wstrząsany muzycznymi drgawkami wskakuje na deskę i odjeżdża. I to jest właśnie super. Długo nie wiedziałem co to znaczy „nara”, ale i tak mi się podobało. W końcu Jasiek wyjaśnił, że to skrót od „na razie”. Podobno Seba zna więcej takich fajnych słów. Czasem jak rozmawia ze swoimi kolegami, to Jasiek w ogóle nie rozumie, o czym mówią. No i jak tu nie zazdrościć mu takiego brata? Zwłaszcza po południu, gdy mamy i babcie uwijają się w szatni, całują nas, przytulają, ubierają. Ze wszystkich stron słychać pytania: Jak było w przedszkolu, kochanie? Wszystko dobrze skarbie? Zjadłaś ładnie obiadek? Wyspałeś się, syneczku? W co się dzisiaj bawiła moja wnusia? Dokoła sterczą małe nóżki, na które babcie wpychają buty, mamy poprawiają rozczochrane grzywki. A tu nagle na deskorolce wjeżdża do szatni Seba i woła do Jaśka: – No jak jest, młody, spoko? A Jasiek poważnie kiwa głową i powłócząc sznurowadłami, w rozpiętej kurtce biegnie za bratem. Nawet jeśli zapomni czapki albo pogubi rękawiczki, to i tak mu zazdroszczę (…)

"Rodzeństwo" - obejrzyjcie filmik o Lence i jej braciszku; czasem jest super a czasem nie...z rodzeństwem bywa różnie, ale i tak rodzeństwo się kocha, bo to prawdziwy skarb 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=SrnFNHjmD9k

3. "Bierki” – zabawa doskonaląca małą motorykę; rozrzucanie bierek, kolorowych kredek lub mazaków, następnie podnoszenie ich kolejno tak, by nie poruszyć tych znajdujących się obok


4.  „Co się zmieniło?” – zabawa doskonaląca spostrzegawczość oraz pamięć;
Rodzeństwo lub Rodzic umieszcza na podłodze lub na stole kilka drobnych przedmiotów (około 10). Prosi, by dziecko uważnie im się przyjrzało. Następnie dziecko zamykaj oczy lub odwraca się tyłem, a prowadzący zmienia coś, np. przekłada jeden przedmiot w inne miejsce, wymienia jeden przedmiot na inny, zabiera jeden przedmiot. Zadaniem dziecka  jest odgadnięcie, co się zmieniło.
Następnie  powtarzamy zabawę, przekładając przedmioty w pokoju, np. pudełka z zabawkami, kwiaty w doniczkach, obrazki na ścianach.

 

 

Udanej zabawy 🙂


Czwartek, 21.05.2020 r.
Temat zajęć: Domowi pupile.


Oczekiwane osiągnięcia dziecka:
- czerpie radość z zabawy
- uczestniczy w zabawie ruchowej
- klasyfikuje przedmioty ze względu na wielkość
- doskonali umiejętność wypowiadania się
- uważnie słucha
- składa obrazek z kilku części
- wzbogaca słownictwo
- doskonali sprawność narządów mowy
- doskonali sprawność manualną

Przebieg zajęć:

1. "Powitanie" - rodzinna gimnastyka:

  • Samolot krąży – karuzela na rękach dorosłego. Dorosły utrzymując dziecko na rękach, wykonuje w miejscu obroty, np. 5 w jedną  i 5 w drugą stronę. Następnie oboje powtarzają ćwiczenie, ale dziecko kładzie się na rękach dorosłego z głową w drugą stronę.

  • Marsz na stopach dorosłego. Dziecko i dorosły stają twarzą do siebie, trzymając się za ręce. Dziecko staje stopami na stopach dorosłego. Ten trzymając dziecko porusza się w przód i w tył.

  • Wielkolud. Dziecko i dorosły stają naprzeciwko siebie: dziecko we wspięciu na palcach z rękoma wyprostowanymi, wyciągniętymi w górę, dorosły trzyma dłonie nad rękami dziecka, na takiej wysokości, aby mogło ono dotknąć jego rąk, mocno wyciągając się w górę. Dorosły chodzi tyłem, a dziecko za nim, starając się cały czas dotykać jego dłoni.

  • Wystukiwanie rytmu stopami. Dorosły i dziecko siedzą na podłodze naprzeciwko siebie z nogami ugiętymi i dłońmi opartymi o podłogę za sobą. Dorosły wystukuje stopami rytm, które dziecko ma powtórzyć.

  • Samolot –rakieta- odrzutowiec. Dziecko, leżąc na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi oraz uniesioną głową, musi szybko przyjmować pozycję odpowiadającą podawanym przez rodzica hasłom: samolot – ręce uniesione, wyciągnięte w bok; rakieta- ręce uniesione, wyciągnięte w przód; odrzutowiec – ręce uniesione, wyciągnięte skośnie w tył.

  • Ósemki wokół nóg dorosłego. Dorosły stoi w rozkroku (przenosząc ciężar ciała na zewnętrzne krawędzie stóp). Dziecko biega na czworaka wokół jego nóg, kreśląc ósemki.


Źródło: S. Owczarek „Gimnastyka przedszkolaka”


2. "Duży i mały" - zabawa dydaktyczna; segregowanie przedmiotów wg wielkości:
Rodzic układa na podłodze dwie zabawki: małego pieska/misia i dużego psa/misia .  Na środku  pokoju gromadzi różne przedmioty (małe i duże). Zadaniem dziecka jest zebranie odpowiednich przedmiotów i ułożenie ich przed psem o odpowiedniej wielkości: małe przedmioty obok małego psa, duże przedmioty obok dużego psa.

3. „Na kanapie” – słuchanie wiersza J.L. Kerna; wypowiadanie się na temat treści utworu; opowiadanie o swoich zwierzątkach domowych:Na kanapie

Kto to chrapie na kanapie?

Kto się w ucho przez sen drapie?

Kto, gdy zły, to szczerzy kły?

Kogo czasem gryzą pchły?

Komu w głowie figle? Psoty?

Kto gołębie goni? Koty?

Kto pantofle gryzie pana?

Na mleczarkę szczeka z rana?

Kto się z dziećmi bawi zgodnie?

A złodzieja cap! Za spodnie?

Wiecie, kto to? No, to sza!

Po co budzić Ze snu psa…

L. J. Kern, „Na kanapie” [w:] A. Ożyńska-Zborowska „Antologia literatury dla najmłodszych”.

4. "Kotek i inni nasi ulubieńcy" - puzzle i karty pracy:

Puzzle z kotem - wytnij elementy puzzli i ułóż obrazek według wzoru:

PAMIĘTAJCIE DROGIE DZIECI ZWIERZĄTKO - PUPILEK, WYMAGA WIELE UWAGI, OPIEKI I WASZEJ CZUŁOŚCI. O KAŻDE ZWIERZĄTKO NALEŻY DBAĆ, KARMIĆ JE, A CZASAMI PRZYTULIĆ LUB WYPROWADZIĆ NA SPACER. UDANEJ ZABAWY 🙂


Piątek, 22.05.2020 r.
Temat zajęć: Zwierzęta i ich rodziny.


Oczekiwane osiągnięcia dziecka:
- czerpie radość z zabawy
- ogląda książki i albumy o tematyce przyrodniczej
- nazywa zwierzęta
- rozwija zmysł słuchu
- wzbogaca słownictwo
- wykazuje zainteresowanie światem przyrody
- doskonali umiejętność liczenia
- zna i stosuje pojęcia "mniej" i "więcej"
- nazywa członków rodziny
- doskonali sprawność manualną
doskonali percepcję wzrokową

Przebieg zajęć:

1. "Świat zwierząt" - oglądanie książek i albumów o zwierzętach; zwrócenie szczególnej uwagi na rodziny zwierząt:


2. "Co to za zwierzę?" - zabawa słuchowa; rozpoznawanie zwierząt po dźwiękach, jakie wydają:

"Odgłosy zwierząt domowych"
https://www.youtube.com/watch?v=hNSYN4ZHMOU
https://www.youtube.com/watch?v=kYmzv18kWnU


3. "Czyje to dzieci?" - zabawa dydaktyczna; nazywanie zwierząt; dopasowywanie obrazków:
KARTA PRACY 143 -
nazwij zwierzęta i ich młode; które podobają się Tobie najbardziej? Przyklej uśmiechy;


4. "Gdzie jest więcej, a gdzie mniej?" - zabawa matematyczna; przeliczanie ilustracji ze zwierzętami lub figurek; grupowanie oraz wskazywanie, których zwierząt jest mniej, a których - więcej:


5. "Memory" - zabawa doskonaląca pamięć oraz percepcję wzrokową; odkrywanie kart i szukanie pary:


6. "Kot, pies, a może króliczek" - grafomotoryka:


Bawcie się dobrze 🙂


Poniedziałek, 25.05.2020 r.
Krąg tematyczny : "Moja mama jest kochana"
Temat : "Jak można ucieszyć mamę ?"


Cele
dziecko

- śpiewa piosenkę i maszeruje w jej takt
- podaje rozwiązania zagadek słownych
- nazywa podstawowe emocje człowieka i potrafi je rozpoznać
- rozumie, że dorosły również może przeżywać różne stany emocjonalne
- wie, jakie działania pomagają odzyskać dobry humor
- podejmuje zabawy zmierzające do utrwalenia pozytywnych zachowań

- przygotowuje upominek dla mamy

Witajcie  kochane przedszkolaczki 🙂 Minęły dwa dni wolnego i kolejny tydzień nauki przed nami. Ostatnio czas spędzaliśmy ze swoimi rodzinami. Od dziś moi kochani czas poświęcimy Waszym Mamusiom 🙂 A to dlatego, że jutro jest 26 Maj i Dzień Mamy 🙂
Do naszych działań będziemy potrzebować pomocy  Waszych Tatusiów, żeby Mamom zrobić niespodziankę. Już dziś proszę Rodziców, aby na kilka dni zaangażować w miarę możliwości Tatusia- będziemy szykować niespodzianki dla Mamy 🙂

1. Tak się cieszę! – zabawa naśladowcza z kostką emocji.

Rodzic prezentuje kostkę, do której przypięte zostały buźki wyrażające różne emocje (smutek, zdziwienie, radość, strach, gniew, zmęczenie). Dziecko rzuca kostką i podaje nazwę emocji, która wypadła. Następnie prezentuje jak się zachowuje, kiedy samo je odczuwa.

2. Co mogę zrobić, kiedy mama jest smutna?– rozmowa rodziców z dziećmi, poszukiwanie sposobów na smutek i zły nastrój mamy.

Dzieci zastanawiają się, kiedy mama jest smutna, zła lub zmęczona. Nazywają te sytuacje. Zastanawiają się, czy zdarza im się czasami sprawić mamie przykrość, przysporzyć zmartwień. Dzieci proponują, w jaki sposób można w takich sytuacjach poprawić mamie nastrój, np. pozwolić jej chwilę odpocząć, przytulić się, powiedzieć mamie, że się ją kocha, poprosić tatę, żeby zrobił dla niej herbatę, mile spędzić z mamą czas, zapytać, czy chciałaby porozmawiać i opowiedzieć o tym, czym się martwi
Po rozmowie pomóżcie mamie na kartach pracy 🙂

3. "Opowiadanie o mamie i tacie" - żeby mamie było miło wysłuchacie wspólnie opowiadania

https://www.youtube.com/watch?v=M-zKBpPIq4M&fbclid=IwAR1qzN19PIM4GecslU2vApUJt8cjQ3t7VBH8CDuKSeI7k5LhEGzRFkQzJzY

4. Kiedy moja mama jest… – zabawa dramowa.

 Dziecko wciela się w rolę mamy, a mama
– w rolę jej dziecka. Rzucają kostką z symbolami emocji i nazywają nastrój, jaki ma mama. Osoba, która gra rolę mamy, ma zachowywać się

zgodnie z tym, jaka emocja pojawiła się na kostce. Z kolei osoba, która wciela się w rolę dziecka, ma za zadanie poprawić mamie humor. Zabawa może stanowić punkt wyjścia do rozmowy o tym, jakie sposoby na wyciszenie emocji są najskuteczniejsze.  Rodzicu wytłumacz dziecku, że najważniejsze jest okazywanie sobie nawzajem miłości. Może w tym kontekście wyjaśnić znaczenie sformułowań: okazać innym odrobinę serca, podejść do kogoś z sercem na dłoni itp. A na koniec wykonajcie wspólnie serce dla Mamy

5. "Łąka i Dzień Mamy" - Dzień mamy z Migotką - obejrzyjcie przygody Migotki i Mateusza
https://www.youtube.com/watch?v=LYGVeCDoFOc&fbclid=IwAR2Q2bEYQ4GpOF4ty1oR0n0HT7jOwh3XsctuGF14ngDPnUSZ5JmfWe-3tGI

6. "Serce dla Mamy" - wykonajcie piękne serce dla swojej mamusi 🙂 - Tatusiowie pomóżcie swoim dzieciom, aby Mamie zrobić niespodziankę. Poniżej podaje szablon do pobrania oraz link w razie potrzeby.

https://www.youtube.com/watch?v=rOxqfNufH-0

Przygotowanie szablonu - Pobierz i wydrukuj szablon serca, a następnie wytnij. Możesz również narysować własny. Należy złożyć kartkę A4 na cztery części i narysować w rogu symetryczne serce.
Krok 2
Białą kartkę A4 złóż dwukrotnie na pół.
Krok 3
Szablon większego serca umieść w rogu (bez otwartych stron) i odrysuj ołówkiem.
Krok 4
Wytnij z serca tylko górną cześć. Po rozłożeniu kartka powinna mieć kształt czterolistnej koniczyny.
Krok 5
Ozdób kartkę. Możesz narysować, nakleić lub napisać coś miłego.
Krok 6
Dwa przeciwległe serca złóż do środka tak, aby uzyskać jedno serce (zobacz film z instrukcją w razie trudności)
Krok 7
Czynność powtórz z kilkoma kartkami (ilość stron książeczki właściwie jest dowolna).
Krok 8
Na jedną stronę serca nałóż klej, następnie przyłóż drugie serce i dociśnij. W ten sposób sklej również pozostałe serca. Dzięki temu powstanie książeczka.
Krok 9
Ponownie odrysuj szablon większego serca, ale tym razem na kolorowym papierze i wytnij. Czynność powtórz dwukrotnie.
Krok 10
Na pierwsze serce z książeczki nałóż klej i umieść pośrodku wstążkę (w zaokrąglonej części serca pozostaw wystające na około 15 cm wstążki, natomiast z drugiej strony jeszcze jej nie odcinaj).
Krok 11
Umieść czerwone serce na wierzchu.
Krok 12
Książeczkę odwróć na drugą stronę. Ponownie nałóż klej na białe serce, umieść wstążkę i kolorowe serce.
Krok 13
Odetnij wstążkę pozostawiając odpowiednią długość, aby można zawiązać kokardkę.
Krok 14
Wytnij z szablonu mniejsze serce, odrysuj na kolorowym papierze i przyklej do książeczki. Możesz na okładce napisać krótką wiadomość, np. Kochanej Mamusi
Krok 15

Na koniec zawiąż wstążkę w kokardkę.

7. Dziecięce SPA – masażyk relaksacyjny dla mamy.

Dzieci robią masażyk dla mamy, ruchy muszą być delikatne, ponieważ twarz jest miejscem bardzo wrażliwym.
Moja mama
Moja mama ma piękne oczy (delikatne uderzanie opuszkami palców w okolicach oczu)
i nosek ma najpiękniejszy. (głaskanie nosa z góry na dół, od nasady, do czubka)
Gdy się śmieje, śmieje się świat, (delikatne uderzanie opuszkami palców w okolicach ust) bo śmiech mamy jest najszczerszy.
Moja mama ma ładne włosy (wkładanie palców we włosy i masowanie skóry głowy)
i policzki śliczne, rumiane. (delikatne chwytanie palcami skóry twarzy)
Gdy urosnę, będę jak mama (przeciąganie się jak przy wstaniu z łóżka)

I, jak ona, z uśmiechem z łóżka wstanę.

8. Portrety mam – zabawy manualne z wykorzystaniem naturalnych materiałów. Wykonajcie proszę portrety swoich mam. Będziecie mogli je dodatkowo wręczyć jutro , kiedy swoje święto będzie miała Mamusia.

9. "Zabawa z mamusią" - zbieramy kwiaty dla mamy - to tulipany - zabawa ruchowa z mamusią

https://www.youtube.com/watch?v=HblAjNUvbfQ&fbclid=IwAR2mL_6U3-dYAm3EJSaTHDlWyefjX3iIB7Zlos2VRg0H15Xa4toSfiSJrzk

10. "Razem z mamą" - zaproś mamę do wspólnej zabawy 🙂

https://view.genial.ly/5ec8f00a9330ad0d7cd6ce90/presentation-dla-mojej-mamy?fbclid=IwAR3uZrmJYec46xIqIEKRKSsqmSk_2Lady9zLpujCcruFZ_SkxeZhnW4SG0E

11. Laurka dla mamy - propozycje wykonania laurki dla mamy - wykonajcie ją wspólnie z tatą 🙂

- LAURKA Z SZABLONÓW

Potrzebujesz: kredki świecowe/pastelowe, 3 kartki białe (w tym 2 mogą być sztywne, będą lepsze jako szablon)
Wytnij dwa szablony (duże serce oraz mamę z dzieckiem). Pokoloruj ramki szablonów na dowolne kolory. Następnie przyłóż szablon z sercem do białej kartki i ścieraj palcem kolor. To samo zrób z drugim szablonem.

- LAURKA Z KWIATAMI -

Laurka z kwiatami z okazji Dnia Matki to uroczy upominek, który dziecko może wykonać samodzielnie. Mamy tu kilka ciekawy elementów. Pierwszy to odrysowana i wycięta dłoń dziecka. Ja uwielbiam takie niepowtarzane akcenty. Własnoręcznie wykonana laurka ma tutaj podwójne znaczenie.  Myślę,że każda mama ucieszy się z takiego bukietu i życzeń. Tym bardziej, że dziecko włoży w wykonanie takiej pracy wiele serca <3 Zobaczcie jak zrobić laurkę z kwiatami.

lub dowolne

Mam nadzieję ,że zrobicie suuuper niespodziankę dla Mamy. A jutro czeka nas więcej pracy 🙂 Będziemy uszczęśliwiać nasze Mamusie w dniu ich święta 🙂


Wtorek, 26.05.2020 r.
Temat : "Dzień Mamy - Uśmiechy dla  Mamy".


- wykorzystuje różne zmysły do poznania otaczającego świata
- układa kompozycje według podanego wzoru
- uzupełnia wzór o brakujące elementy
- rysuje portret swojej mamy
- wodzi narzędziem kreślarskim po wzorze
- układa kompozycje z wykorzystaniem różnych materiałów

Dzień dobry Puchatkowe Przedszkolaczki. Jak wiecie dziś bardzo ważny dzień. Dziś Święto Mamy , najcudowniejszej osoby pod słońcem 🙂
Bardzo bym chciała , abyście ten dzień spędzili wspólnie z Mamusią, uszczęśliwiali ją na każdym kroku, pomagali nie tylko w dniu jej święta. Oczywiście dziś będziemy też potrzebować troszkę pomocy taty lub babci 🙂
26 MAJ DZIEŃ MAMY 🙂

1. „Ja i moja Mama” – quiz: Przeczytajcie dzieciom zdania, a one niech dokończą

– Moja Mama ma na imię…
– MOJA MAMA JEST…
– Z MAMĄ NAJBARDZIEJ LUBIĘ…
– GDY MAMA JEST SMUTNA, TO JA…
– W DOMU MAMA NAJCZĘŚCIEJ…
– MAMA LUBI NAJBARDZIEJ…
– POMAGAM MAMIE W…
– MAMA JEST ZDENERWOWANA GDY…
– CHCIAŁBYM/CHCIAŁABYM OFIAROWAĆ MOJEJ MAMIE…
2. Wiersz "Życzenia na Dzień Mamy" -nasze kochane Mamusie - dziś Wasze święto przeczytajcie proszę wiersza poniżej. To wiersz z życzeniami od Waszych dzieci. Nie mamy możliwości inaczej, więc chociaż w ten sposób przyjmijcie życzenia od swoich dzieci. Poniżej link do tego wiersza- posłuchajcie wspólnie z dzieckiem 🙂

Mamusiu moja kochana
dziś obudziłam się z samego rana,  bo mi ptaszki zaśpiewały ze właśnie dzisiaj jest święto mamy
Dlatego biegnę do ciebie z radością I obdarzam Cie moją największą miłością
Pamiętam wszystkie cudowne chwile- spędzone bardzo, bardzo mile

Życzę Ci moja mamo kochana dużo pieniążków i radości  od samego rana
bądź zawsze zdrowa i uśmiechnięta niech wielkie szczęście o tobie pamięta

https://www.youtube.com/watch?v=ueZ1vWjjYTY&fbclid=IwAR1rM877J2OybkVJaZj71n-woq-BsVNuXv5WinQU3mqtkQlitPlQRg2oNXs

3. Moja mama kochana - bardzo bym was prosiła abyście powiedzieli swoim Mamusiom jak je nazywacie np zdrobniale. Wypowiedzcie  słowo MAMA  w różnej formie.....tak jak kochacie swoje mamy tak możecie wymyślać zdrobnienia. Poniżej przykłady :

- mama;
- mamusia;
- mateńka;
- mamcia;
- mamunia;

- mamuś;
A następnie ułóżcie puzzle "Mama i ja"

4. "Jesteś mamo skarbem mym" - Posłuchajcie wspólnie piosenki- Mamusie to dla WAS 🙂

She is sense of my life

https://www.youtube.com/watch?v=RvHfN-4Va4g

I. Kiedy mija noc i dzień nastaje,

Zawsze mówisz mi – witaj kochanie
Po czym tulisz mnie, czule całujesz,
Więc zaśpiewam Ci, to co ja czuję
Proszę otwórz serce swe,
Niech w nie wpadną słowa te,
Które Tobie teraz ja,
Podarować właśnie chcę
 Ref. Jesteś mamo skarbem mym,
Kocham Ciebie z całych sił
Jesteś wszystkim tym co mam,
Wszystko Tobie jednej dam
II. Kiedy mija dzień i noc nastaje,
Mówisz – miłych snów, moje kochanie
Po czym tulisz mnie, czule całujesz,
Więc zaśpiewam Ci, to co ja czuję
Proszę otwórz serce swe,
Niech w nie wpadną słowa te,

Które Tobie teraz ja

Podarować właśnie chcę
 Ref. Jesteś mamo skarbem mym,
Kocham Ciebie z całych sił
Jesteś wszystkim tym co mam,

Wszystko Tobie jednej dam

5. "Bukiecik dla Mamy" - wykonanie bukietu dla mamy Karta Pracy 139 

Dzieci wypychają serce i płatki kwiatów z „Wyprawki”. Na sercu układają kompozycję z płatków według własnych pomysłów. Na zakończenie
przyklejają ułożone kompozycje. Jeśli dzieci są wystarczająco sprawne manualnie, mogą również wykonać kompozycje przestrzenne. W tym celu

należy posmarować klejem wyłącznie nieduży fragment każdego płatka, a po wyschnięciu kleju zagiąć ku górze tę część, która nie została przyklejona lub przykleić kwiaty na kawałkach gąbki.

6. Kocham mamusię - zakręć kołem i wykonaj wylosowane zadanie 🙂

https://wordwall.net/resource/2332024/dzie%C5%84-matki

7. "Z tatą zadbamy o Mamusię" -  poniżej macie link do prezentacji - potrzebna będzie pomoc osoby dorosłej tatusia lub babci - przygotujcie proszę niespodzianki wg zadań podanych poniżej 🙂
- wykonaj laurkę- przykłady w prezentacji
- z pomocą tatusia lub babci napiszcie życzenia dla Mamy
- z pomocą taty lub babci wykonajcie deser dla Mamy
- oraz napój bogów dla Waszej Bogini
- zaśpiewaj piosenkę "Ta piosenka jest dla Mamy - nasze Mamy uwielbiamy"

https://view.genial.ly/5ec6d3cf31834c0d95f46e49/social-square-post-dzien-matki-przygotowania?fbclid=IwAR3aOj5zsXoOQDf7c-vNgYsWotOKw3GuMT-4_gx3g19j1wGAg7XNyI9N0Y4

8. "Portret Mamusi" - Narysujcie proszę portret swojej mamy. Poniżej macie ramki- może być to pamiątką dla mamy. Możecie również pobawić się z mamusią - niech mama narysuje wasz portret odrysowując waszą buzie  w ten sposób jak na zdjęciu poniżej

9. "Kupony dla Mamy" - to są kupony do wykorzystania przez Waszą mamusię. Może sobie wybrać , który chce w danym momencie wykorzystać - a wy pomożecie jej prawda?

10. Propozycja prezentu dla Mamy- jeżeli nie zrobiliście prezentu dla mamusi możecie jeszcze nadrobić i szybciutko coś przygotować 🙂

ZAKŁADKA W KSZTAŁCIE FILIŻANKI/KUBKA:
Należy odrysować dowolny rysunek dwa razy, do środka włożyć mamy ulubioną herbatę i skleić dookoła. Ważne jest to, aby sznurek wystawał za zakładkę. Na koniec dowolnie ją można ozdobić

SŁONIK NA SZCZĘŚCIE

lub

11. "Certyfikat lub dyplom dla super mamy 🙂 - mamusie za to ,że jesteście takie cudowne należy wam się dyplom lub certyfikat. Kochane przedszkolaki możecie sami pokolorować 🙂

12. Życzenia dla mamy - kochane mamusie posłuchajcie czego Wam życzą małe urwisy 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=F4b9VG2l484&fbclid=IwAR3B9AyJ5Lo0U_8mkRAvyPspAEpoRO_qaNmXQKkfBFV3ZrDTMijQpt6cmns

i na zakończenie wysłuchajcie piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=MeRTMshkHJs&fbclid=IwAR2oMLeqj-lj1dsSttX1Fl1ZO71VQTjKho1C93kN2lA5AEwy9Cxnq_Wd01k

KOCHANE MAMUSIE - TEN DZIEŃ JEST DLA WAS DLATEGO WRAZ Z DZIEĆMI PRAGNIEMY ZŁOŻYĆ GORĄCE ŻYCZENIA 🙂

Brakuje słów, aby podziękować
za matczyną odwagę, cierpliwość,
dobroć, zrozumienie, ale tak bardzo
chcę wyrazić wdzięczność

właśnie Tobie. Najbardziej kochającej z Mam...

ŚCISKAM MOCNO WSZYSTKIE MAMY 🙂 K.W


Środa, 27.05.2020 r.
Temat : "Zabawy z mamą".


- opowiada o swojej mamie
- rozumie konieczność pomagania rodzicom w wykonywaniu domowych obowiązków
- uważnie słucha utworu czytanego
- wymienia ulubione sposoby na spędzanie wolnego czasu z mamą
- koloruje ograniczoną liniami przestrzeń

Dzień dobry przedszkolaki 🙂 Wczoraj bardzo dużo pracy włożyliście w przygotowania prezentów i laurek dla mamy, więc dziś troszkę sobie podarujemy i wykonamy tylko kilka zadań 🙂
gotowi do pracy?

1. "Z kwiatka na kwiatek" zabawa sensoryczna - pospacerujemy trochę gołymi stopami. Proszę rodziców aby rozłożyli jakiś szorstki materiał, jeśli chcecie możecie pobawić się w tą zabawę na podwórku - chodząc potrawie 🙂 Na podłożu  układamy różnokolorowe okrągłe arkusze bibuły. Dzieci spacerują po szorstkim materiale lub trawie bez kapci, butów czy skarpetek. Kiedy mama daje sygnał dziecko palcami stóp stara się złapać bibułę , zmarszczyć ją i zgnieść w kulkę - oczywiście wszystko wykonują bez pomocy rąk 🙂 I tak po kolei wszystkie bibułki aż powstanie piękny kolorowy trawnik z kwiatowych kulek 🙂

Możecie również wykonać swoją ścieżkę sensoryczną z zebranych na spacerze szyszek, kamyków i baloników. Pospacerujcie po nich na boso i zobaczycie jakie fajne odczucia was spotkają 🙂


https://www.facebook.com/WarsztatyDlaPrzedszkoliISzkol/videos/3535652213117450/?v=3535652213117450

2. Mamo, mamo, zobacz! – słuchanie opowiadania „Zobacz, mamo!” Magdaleny Ledwoń.

Zobacz mamo!
Króliczek namalował obrazek. „Jest taki piękny jak moja mama” – pomyślał i natychmiast postanowił  pokazać go mamie. Zabrał malowidło ze stolika i pokicał do kuchni, gdzie mama przygotowywała na podwieczorek ciasto marchewkowe. „Mamo, mamo zobacz! Ten obrazek namalowałem dla ciebie!” – krzyczał już z korytarza. Mama odwróciła się i rzuciła okiem na dzieło synka. „Piękny –powiedziała – co się na nim znajduje?” „Ogródek. Z kwiatami. Taki jak twój” – dopowiedział dumny ze swego dzieła króliczek. Królicza mama uśmiechnęła się. A Króliczek przypomniał sobie, że w ogrodzie, tuż obok kapusty, rosną piękne kwiaty, które mama zasadziła wiosną. Może z nich zrobić wspaniały bukiet. Wypadł z domu niczym strzała, zanim mama zdążyła kiwnąć głową, że zgadza się na jego wyjście na dwór. Po chwili Króliczek wpadł do kuchni niosąc pełne naręcza kwiatów. „Mamo, mamo zobacz! Te kwiaty są dla ciebie”. Mama odwróciła się do synka,
a na jej twarzy widać było zmieszanie. Nie wiedziała, czy dziękować mu za prezent, czy nakrzyczeć na niego za błoto na dywanie, które przyniósł na łapkach z ogródka i za wyrwanie jej ulubionych konwalii, wprost z rabatki przed domem. Ale Króliczek, nie zwracając uwagi na minę mamusi, podbiegł do zlewu, napełnił wodą słoik, który mama włożyła do zmywarki i wcisnął do niego kwiaty
„Mamo, mamo zobacz, jaki jestem szybki” zdążył jeszcze krzyknąć zanim wypadł z domu z powrotem na podwórko. A mama? A mama zobaczyła swoje ulubione kwiaty wciśnięte niedbale w brudny słoik po marynowanej marchewce z dzisiejszego obiadu, błoto z ogródka na podłodze, plamy z farb w przedpokoju, które spłynęły z Króliczkowego obrazka, gdy niósł go do kuchni. Nie mówiąc już o tym, że zobaczyła w pokoju synka rozrzucone na stoliku plakatówki i pędzle, a w ogrodzie podeptaną rabatkę z konwaliami.

„Króliczku, synku, zobacz!” – zawołała mama, gdy tylko otrząsnęła się z szoku. „A co?” – synek strzygnął długimi uszami i nasłuchiwał z drugiego końca ogrodu. „Pokażę ci, jaką zrobiłeś mi niespodziankę” – odpowiedziała mamusia. A wy jak myślicie, czy ta niespodzianka sprawiła mamusi Króliczka radość?
Zastanówcie się proszę nad pytaniami poniżej

- dlaczego mamusia nie ucieszyła się z niespodzianek przygotowanych dla niej przez synka?
- co Króliczek powinien zrobić, żeby mama cieszyła się jednak z prezentu, który od niego dostała.
- czy Wam  też czasami zdarza się zrobić coś, co zamiast ucieszyć mamę, sprawia jej przykrość.
- jak myślicie  dlaczego tak się dzieje (bo np. jesteśmy nieuważni, przysparzamy mamie pracy) i co należy wtedy zrobić (np. przeprosić, porozmawiać, przytulić się, pomóc w sprzątaniu).

3. "Zabawa z mamą" - zapraszam was do wesołej zabawy z waszą mamusią. Będzie troszkę trudno ,lecz bardzo śmiesznie 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=QaCxzdZfBLM
lub inna wersja tej zabawy
https://www.youtube.com/watch?v=wbtauENJlzg4. Obowiązki mojej mamy – rozmowa kierowana. Moje kochane przedszkolaki- na podstawie rysunku poniżej  i własnych obserwacji w domku  nazwijcie  proszę  rodzaje obowiązków domowych wykonywanych przez waszą mamę  Określcie  czy jest ich dużo, czy mało. A co wy robicie w tym czasie kiedy mama sprząta, gotuje, prasuje itp. Może wspólnie z mamą  zastanowicie się, jak pomóc mamie w porządkach, np. wytrzeć kurze, dobrać skarpetki w pary, wyjąć naczynia ze zmywarki.Pamiętajcie  że w rodzinie to tak jak  w grupie przedszkolnej, pomagamy sobie nawzajem.

5. "Skarpetkowe rytmy" - mam nadzieję , że zastanowiliście się jak pomóc mamie. Mam dla was propozycję - zacznijmy od wywieszania prania 🙂
Pokażmy rodzicom, że zwykłe rodzinne czynności, takie, jak wieszanie prania, czy sprzątanie, mogą zamienić się w niezwykle cenne dla dzieci ćwiczenia.
Rozwieście skarpetki tak jak wskazuje wzór poniżej 🙂

6. "Zabawy z mama i tatą - Budzik" 

https://vod.tvp.pl/video/budzik,zabawy-z-mama-i-tata,24171996

7. Odkurzamy – zabawa oddechowa.

Dzieci siedzą przy stole bądź na dywanie . Rodzice przygotowują miseczkę z papierowymi kuleczkami ( dzieci mogą je wykonać samodzielnie z bibułki )  Każde dziecko otrzymuje papierowy talerzyk i słomkę. Dzieci mają za zadanie zamienić się w odkurzacze. Zasysają powietrze za pomocą rurki, w taki sposób, aby do jej drugiej strony przyssała się kulka. Każde dziecko przenosi kuleczki na swój talerzyk. Na zakończenie dzieci liczą kuleczki na swoich talerzykach. Zamiast kuleczek mogą być ziarna grochu, popcorn itp

 

8. "Z moją mamą lubię ......"  pomyślcie proszę co najbardziej lubicie robić z mamą 🙂 Poniżej macie kilka ilustracji, zerknijcie co robi mama ze swoim dzieckiem i wybierzcie to co wy lubicie najbardziej 🙂
Narysujcie proszę - wykonajcie swój obrazek najciekawszych zajęć z mamą 🙂

9. A na zakończenie może wspólnie zatańczycie?
https://www.youtube.com/watch?v=U2-l87iDqU8

10. Dla chętnych coś do pomalowania i główkowania 🙂


Czwartek, 28.05.2020 r.
Temat : "Zobacz mamo".


Cele
dziecko

- uważnie słucha  i zgaduje zagadki
- wie, jakie zachowanie może sprawić mamie przyjemność
- stara się przewidywać następstwa swoich działań
-  samodzielnie sadzi roślinkę (kwiat)
- koloruje obrazek według kodu,
- tworzy układ ruchowy do poznanej piosenki
- rozumie konieczność porządkowania swojego miejsca pracy i zabawy

- czerpie radość z zabawy

Witajcie ponownie moje kochane przedszkolaki 🙂 Dziś kolejne zabawy z mamą i emocjami. Ale na początek rozruszamy się.

1.  Zabawa taneczna czekoladowa 🙂 Pamiętacie nasz czekoladowy taniec? Mam nadzieję, że tak i dzielnie rozruszacie się 🙂
 https://www.youtube.com/watch?v=gO2gp87cjZA

Jak się czujecie po takim  skocznym i wesołym tańcu? Pewnie jesteście weseli i uśmiechnięci. Ostatnio uczyliśmy się co zrobić, żeby mama była szczęśliwa, dlaczego jest zła albo smutna.  Graliśmy KOSTKĄ EMOCJI. Dziś przypomnimy sobie o różnych emocjach

2. Co czujemy? – zagadki o uczuciach i emocjach. Dzieci słuchają zagadek czytanych z odpowiednią

intonacją przez Rodzica. Nazywają uczucia, które im towarzyszą, gdy znajdują się w określonej sytuacji. Jeśli dzieci mają problem z nazwaniem emocji wyłącznie na podstawie zagadki słownej,
Rodzic  może wspomóc się również rysunkami poniżej lub własną mimiką. Dzieci mogą spróbować wyrazić nazwane emocje za pomocą mimiki, gestu, ruchu.
Za nic z łóżka wstać nie mogę,
bo coś złapie mnie za nogę.
Kto uczucie to rozumie,
może nazwę dać mu umie? (strach, lęk, obawa)
Siedzę w kącie, głowę zwieszam,
nawet żart mnie nie rozśmiesza.
Niech więc ktoś tę sprawę zgłębi:
jakie mnie uczucie gnębi? (smutek, przygnębienie)
Ciągle tańczę, skaczę, śpiewam,
chcę, by śmiechem świat rozbrzmiewał!
Przejrzyj znanych uczuć listę,
które jest tu oczywiste? (radość, szczęście)
Kot po rynnie chodzi ładnie,
liczę na to, że nie spadnie.
Powiedz krótko, czy w tych słowach,
jakieś się uczucie chowa? (strach, lęk)
Wciąż zadręcza mnie pytanie:
Czemu on to ma, a ja nie?
Jakie to uczucie budzi,
czy odpowiedź cię nie trudzi? (zazdrość)
Sam przypadków tych nie zliczę,
kiedy wściekam się i krzyczę.
Powiedz, jeśli się nie boisz,

które z uczuć za tym stoi? (gniew, wściekłość, złość)

3. Geometryczne kwiaty - Karta Pracy 141 - wykonajcie proszę kartę pracy zgodnie z poleceniem 🙂

4. Dopasuj emocje - gra interaktywna

https://view.genial.ly/5ec162534a81770d9df52c46

5. Zabawa z mamą - Zabawa paluszkowa "Zwierzęta na łące" - kształtowanie orientacji w przestrzeni; pojęcia prawo, lewo,
Kochane mamusie możecie wspólnie z dziećmi zaśpiewać i pobawić  się w zabawę paluszkową - ćwiczymy orientację w przestrzeni i stronę prawą  i lewą. Zapraszam do zabawy 🙂 Poniżej słowa oraz link do piosenki

Mrówki sobie spacerują, tup, tup, tup
I słoneczka wypatrują, tup, tup, tup
Mrówki sobie spacerują, tup, tup, tup
I słoneczka wypatrują, tup, tup, tup
Na lewo patrz, na prawo patrz
Na lewo patrz, na prawo patrz
Fruną sobie dwa motyle fru, fru, fru
I szukają wiatru mile szu, szu, szu
Na lewo patrz , na prawo patrz
Na lewo patrz, na prawo patrz
Skaczą sobie dwa zające kic, kic, kic
Szukają kwiatów na łące kic, kic, kic
Na lewo patrz, na prawo patrz
Na lewo patrz, na prawo patrz

6. "Kwiatki dla mamy -  Mamusiowe wyzwania" - wykonajcie wybraną kartę poniżej.

7.  "Malowanie pianą razem z mamą" - na koniec mam dla was propozycję malowania bańkami mydlanymi wspólnie z mamusią. Na pewno lubicie robić bańki mydlane? Zabawa polega na zrobieniu kilku kolorów baniek mydlanych
- przygotuj kilka kubeczków lub miseczek z wodą
- dodaj farbę oraz płyn do naczyń lub mydło
- dmuchaj słomką aż powstanie piana
- maluj do woli różne obrazki
- możesz zrobić łąkę z kwiatami, baranki lub co tylko chcesz

8. Sadzimy kwiatki - to jest bardzo fajne zadanie do wykonania w ogrodzie. Wspólnie z mama posadźcie swoje kwiatki - to będą takie wasze kwiatki na miniony  Dzień Matki 🙂 A ja czekam na wasze zdjęcia i zobaczymy kto jakie kwiatuszki posadził 🙂

Miłej słonecznej zabawy i do zobaczenia jutro DZIELNE ZUCHY 🙂 K.W


Piątek, 29.05.2020 r.
Temat : Mamo, Tato to dla Was.


- wykonuje ćwiczenia gimnastyczne
- stara się wyciszyć swoje emocje
- spędza czas z najbliższymi, czerpie satysfakcję ze wspólnej zabawy
- śpiewa piosenkę
- pomaga dorosłym w porządkowaniu

- wykonuje pracę plastyczną, wycina, przykleja, koloruje

Witajcie przedszkolaczki. Dziś ostatni dzień pracy w tym tygodniu, a czas ten poświęcimy na  podsumowanie zajęć rodzinnych, o mamie oraz o naszych emocjach 🙂

Jak zawsze zaczniemy zabawą ruchową, aby zrobiło nam się weselej 🙂

1. "Przyleciała mucha" -  zabawa muzyczno- ruchowa, aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss. Pamiętacie tą zabawę z przedszkola? Dla przypomnienia podaje wam poniżej słowa.

Przyleciała mucha i zrobiła bzzz (x4)
Ja ją puk, a ona fruuu! (x4)
Przypłynęła rybka i zrobiła plum (x4)
Plum plum plum, a potem chlup! (x4)
Przyleciał dzięciołek i powiedział stuk (x4)
Stuk stuk stuk, a potem fruuu! (x4)
Przyszła sobie kurka i zrobiła ko! (x4)
Ko ko ko, ko ko ko (x4)
Przyleciał wróbelek i powiedział ćwir (x4)
Stuk stuk stuk, a potem fruuu (x4).

https://www.youtube.com/watch?v=IEea96ob6pI

2. "Zabrakło w kwiaciarni kwiatów…"- wiersz Ryszarda Przymus - posłuchajcie wierszyka , i powiedzcie o czym jest?

Zabrakło w kwiaciarni kwiatów,
co ja zrobić mam?
Tak dużo na świecie kobiet,
takie mnóstwo Mam!
Więc kupiłem ten balonik…
Niech pomknie przez świat
do rąk mojej pięknej Mamy

i zmieni się w kwiat.

- czego zabrakło w kwiaciarni?
- co zrobił chłopczyk ,żeby uszczęśliwić swoją mamusie?
- czy wy także byście tak postąpili?

- czy dla Tatusia też byście dali balonik?
Myślę że na pewno i MAMA I TATA dostaliby od Was balonik 🙂
Teraz macie okazję - możecie wykonać go sami 🙂

3. "Mama i Tata" - piosenka - posłuchajcie piosenki  o mamie i tacie 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=Mdf3rFNbkss

4. "Rodzinne puzzle" - wytnijcie i ułóżcie odpowiednio puzzle rodziny i rodzeństwa 🙂

5. Mapa mojego serca – praca rodzica  z dzieckiem (emocje). Tutaj poproszę rodziców o zaangażowanie i pomoc.

Ćwiczenie, które chcę Wam zaproponować, da dziecku możliwość przyjrzenia się temu, co (i na ile) jest dla niego ważne.
To ćwiczenie nazwa się  „mapa mojego serca”.
Należy przygotować kartkę z narysowanym sercem- podaje poniżej , oraz zestaw kredek.
Instrukcja jest bardzo prosta:
Na dole wkleiłam  namalowane serce. Wyobraźcie sobie, że to serce ma symbolizować wszystko to, co dziecko kocha najbardziej. Chciałabym, aby dziecko zapełniło je w całości tym, co jest dla niego  najważniejsze, tym co kocha. Drodzy rodzice wytłumaczcie proszę to swoim dzieciom. Możecie pisać lub rysować. Zadbajcie o to, by najwięcej miejsca w sercu dostały te elementy, które są dla dziecka najważniejsze. Postarajcie się nie pozostawić pustej przestrzeni.
Dajemy dziecku czas i w miarę możliwości nie sugerujemy tego, co naszym zdaniem powinno znaleźć się w sercu. Zadbajmy o to, by praca mogła oddawać to, co czuje dziecko, a nie to, co chcielibyśmy żeby czuło.
Dodatkowo możemy prosić dziecko o wprowadzenie kolorów, które pomoże podzielić mapę na obszary, na przykład:
ludzie, których kocham – na czerwono
rzeczy, które kocham – na niebiesko
sposoby spędzania czasu, które kocham – na brązowo

miejsca, które kocham – na zielono
Troszkę trudne zadanie ale bardzo fajne w realizacji 🙂

6. "Ćwiczymy równowagę"- zabawa ruchowa z rodzicami i rodzeństwem 

Jestem pewna, że każdy z Was znajdzie na dnie szafy jakiś sznurek. Do tego 2 kartki, flamaster i świetna zabawa gotowa! Można połączyć kilka sznurków i stworzyć tor w całym mieszkaniu.

7. Kolorowe układanki - utrwalimy sobie kolory, rytmy i spostrzegawczość 🙂

8. "Łąka dla mamy i taty" - praca plastyczna - obejrzyjcie film i możecie wykonać taką łąkę dla swoich rodziców 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=q_gx6c-UNz0

9. "Spacer po domu" - gra planszowa rodzinna - dla chętnych 🙂


Poniedziałek, 1.06.2020 r.
Temat : Sport od A do Z.



SPORT TO ZDROWIE
1. "Jakie znamy sporty?" -
nazywanie dyscyplin sportowych na podstawie filmiku; opisywanie stroju i "sportowych gadżetów"; wypowiedzi na temat różnych sportów;
"Dyscypliny sportowe":
https://www.youtube.com/watch?v=-I0t9TxBQS4
2. "Sportowe gadżety" -
odgrywanie scenek pantomimicznych; próby pokazania i naśladowania wskazanych na obrazku dyscyplin sportowych:

3. "Tenis" - zabawa z piłką tenisową; turlanie do siebie piłki tenisowej (lub innej); staramy się trafiać do osoby w parze; po zabawie robimy kartę pracy - rysowanie po śladzie piłki tenisowej (chętni mogą pokolorować piłki):


Wtorek, 2.06.2020 r.
Temat : Co jest ważne w sporcie?


1. "Marzenia o sporcie" - zajęcia z kartą pracy; wypowiedzi na temat rysunków; analiza wzrokowa; wodzenie palcem i kredką po śladzie; opowiadanie o swoich zainteresowaniach związanych ze sportem:
KARTA PRACY 145
2. "Każdy może być sportowcem" - zajęcia gimnastyczne; ćwiczenia w koordynacji całego ciała:
"Gimnastyka w domu"
https://www.youtube.com/watch?v=-pmG45LdGKw
"Gimnastyka na każdy dzień"

3. "Olimpiada" - praca plastyczna; opowiadamy dziecku o zawodach sportowych nazywanych olimpiadą; rozmawiamy z dzieckiem o fladze olimpijskiej i symbolice kółek: Każdy kolor to inna część świata, z jakich sportowcy biorą udział w olimpiadzie. Biała flaga z kolorowymi kołami jest zawieszana podczas każdej olimpiady.
Nazywamy kolory kółek; powtarzamy ich kolejność, a następnie dziecko wypełnia kółeczka plasteliną, kulkami z bibuły lub palcami umoczonymi w farbce:

 


Środa, 3.06.2020 r.
Temat :Piłka.


1. "Piłka parzy" - zabawy zręcznościowe; przekazywanie piłki; ćwiczenie prawidłowego chwytu i refleksu:
"Zabawy z piłką"
https://www.youtube.com/watch?v=72iDMnTU2QA
2. "Piłka, piłeczka" - praca z obrazkiem; oglądanie różnych rodzajów piłek; porównywanie wielkości, kształtów, koloru i opisywanie ich; nazywanie dyscyplin sportowych, w których piłki są wykorzystywane; kolorowanie piłek:

3. "Najmniejsze - największe" - zabawa matematyczna; wycinanie obrazków i układanie od najmniejszego do największego i odwrotnie; naklejanie na kartkę; przeliczanie elementów:


Czwartek, 4.06.2020 r.
Temat : Ruch to zdrowie.


1. "W zdrowym ciele zdrowy duch" - instrukcja higieny ciała - przypomnienie; wskazywanie zachowań sprzyjających zdrowemu stylowi życia i tych, które nam szkodzą:
"Czas na Kubusiową piosenkę"
https://www.youtube.com/watch?v=LUhapiC-Reo

2. "Na zdrowie" - wiersz B. Lewandowskiej; zwrócenie uwagi na to, jak ważny jest ruch w naszym życiu:
Doktor rybka niech nam powie jak należy dbać o zdrowie!
Kto chce prosty być jak trzcina, gimnastyką dzień zaczyna!
Całe ciało myje co dzień pod prysznicem, w czystej wodzie.
Wie, że zęby białe czyste lubią szczotkę i dentystę!
Pije mleko, wie, że zdrowo chrupać marchew na surowo.
Kiedy kicha czysta chustka dobrze mu zasłania usta.
Chcesz, to zobacz, jak jeść jabłka na obrazku bez zarazków.
Rób tak samo, bo chcesz chyba tak zdrowy być jak ryba.
3. "Szybko, szybciej" - zabawa ruchowa:
"Aram Sam Sam"
https://www.youtube.com/watch?v=XdZ5R0Ixmlg


Piątek, 5.06.2020 r.
Temat : Na zawodach.


1. "Rusz się" - zabawa ruchowo-naśladowcza; naśladowanie ruchów, ćwiczeń gestów Pippi; dbanie o bezpieczeństwo w czasie wykonywania zadań; zachęcanie do brania udziału w zabawach ruchowych:
"Zabawy ruchowe"
https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

2. "Na sportowo" - zajęcia matematyczne; klasyfikowanie przedmiotów ze względu na jedną cechę:

3. "Sport to zdrowie" - piosenka o sporcie:
https://www.youtube.com/watch?v=V1Sua6hBAEs

Pa, pa, pa 🙂